Archief

 

20 FEBRUARI

VIDEOCLIP VAN BEIAARDLIED

Het zat al enige tijd in het vat: een lied over de Tilburgse beiaard geschreven in Tilburgs dialect en speciaal gemaakt ter afsluiting van de Kènderkwèèk op 10 april.

‘Fèfteg klòkke’, zo luidt de titel van het lied dat het licht zag na wekenlang gepuzzel over de juiste tekst onder leiding van Harry Swinkels, componist en muziekdocent aan het Factorium, in samenwerking met de beiaardcommissie, de werkgroep Kènderkwèèk en het bestuur van de Stichting Tilburgse Taol. Zo zocht Swinkels uit of het geluid van de beiaard een onderdeel kon vormen van het lied en was er voor de totstandkoming van het lied uitgebreid overleg met de beiaardcommissie en stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven. Ook werd er lesmateriaal gemaakt om kinderen bekend te maken met de geschiedenis van de Tilburgse beiaard, de beiaard zelf en de speelmomenten van het carillon. Volgens Swinkels waren er twee versies van het lied nodig om tot een goed resultaat te komen. Het lied zelf werd inmiddels ook al ingezongen door de Tilburgse zangeres en muzikant Janneke van Heeswijk. Een videoclip van het lied is hier te zien. Ook een versie van het lied voor op de beiaard is in de maak en zal op 10 april te horen zijn. Klik verder op deze link om de tekst van het lied te kunnen lezen. Deze maand was Swinkels’ lied ook onderwerp voor een interview met de componist.

18 FEBRUARI

INTERVIEW MET FRANS KERKHOFS

Muzikale duizendpoot Frans Kerkhofs: “Voor de beiaard  kun je geen muziek schrijven met moeilijke ritmes”

Elke zaterdag – van ‘s morgens acht uur tot ‘s avonds acht uur – is zijn werk momenteel te horen via de Tilburgse beiaardautomaat. De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard vroeg componist Frans Kerkhofs om gedurende de maand februari de ‘hele-uurs’-composities te maken. En dat deed hij maar al te graag. Zoals hij ook voor heel veel andere instrumenten graag muziek schrijft. Een kleine duik in Kerkhofs’ muzikale loopbaan levert ook allerlei interessante informatie op, zoals het feit dat hij vóór zijn 35-jarige loopbaan als muziekdocent in het voortgezet onderwijs werkzaam was in de elektrotechniek.

Lees hier het hele interview met Frans Kerkhofs.

7 FEBRUARI

WRAP: EEN SMAKELIJKE COMPOSITIE VAN DRIE MINUTEN

Komende maand speelt de beiaardautomaat weer vrij werk van een lokaal bekende componist uit Tilburg. In de maand februari is dat een compositie gemaakt door componist en pianist Fons Mommers (1947), tevens lid van de Tilburgse beiaardcommissie, die volgens eigen zeggen inspiratie haalt uit het feit dat de tegenwoordige beiaard van alle markten thuis is. Er is van alles op te horen: van allerhande volkswijsjes en populaire muziek tot improvisaties en bewerkingen uit alle hoeken en gaten van de geschiedenis. Voor zijn nieuwste werk liet hij zich inspireren door iets dat bij veel mensen vrijwel wekelijks door de maag gaat: een opgerolde pannenkoek met hartige vulling, beter bekend als een wrap. Kondigt Mommers hiermee de geboorte aan van een beiaardversie van de populaire rapmuziek?

Lees hier het interview met Fons Mommers.

4 FEBRUARI

PORTRET ANTHONY FIUMARA

Kijk hier naar een mooi portret van Anthony Fiumara: in 2019 stadscomponist van Tilburg en in die rol ambassadeur van de nieuwe muziek voor de stad.

MIJLPAAL

Een (kleine) mijlpaal in de geschiedenis van onze Facebookpagina! Uit de statistieken blijkt namelijk dat het nummer ‘The Windmills of Your Mind’, uitgevoerd door stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven, maar liefst 75 keer is beluisterd. Het bijbehorende bericht werd verder 120 keer aangeklikt door bezoekers van deze pagina. Stukken die om speciale redenen op de beiaard gespeeld worden, zoals eerder ook het stuk Epitaphium ter ere van de Poolse burgemeester Pawel Adamowitz, blijken dus veel luisteraars en bezoekers te trekken. Een aanleiding om ook in de toekomst aandacht te blijven schenken aan bijzondere gebeurtenissen die een speciaal optreden van onze beiaardier de moeite meer dan waard maken.

27 JANUARI

CARL VAN EYNDHOVEN EERT MICHEL LEGRAND

Afgelopen zaterdag overleed de wereldberoemde Franse componist Michel Legrand op 86-jarige leeftijd. Legrand, die ook actief was als zanger en pianist, componeerde muziek voor bijna tweehonderd films, werkte samen met grote sterren en ontving meerdere Oscars. De dood van Legrand ontging ook Nederlandse beiaardiers niet. In verschillende Nederlandse plaatsen, waaronder Tiel en Harderwijk, werd de Franse componist geëerd. Ook de Tilburgse stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven eerde Legrand zaterdag met vier nummers, waaronder What are you doing the rest of your life?, The Summer Knows, The Windmills of Your Mind en I will wait for you. In het geluidsfragment onder dit bericht is Van Eyndhovens uitvoering van The Windmills of Your Mind te horen, een nummer afkomstig uit de film ‘The Thomas Crown affair’ uit 1968. Het nummer werd gezongen door Noël Harrison, maar werd in Nederland een grote hit in de uitvoering van José Feliciano in 1969. Een versie van Herman van Veen, die werd uitgebracht onder de titel Cirkels, had minder succes bij het grote publiek.

20 JANUARI

SONY DSC

PAWEL ADAMOWITZ HERDACHT

In heel Europa is gisteren Pawel Adamowitz herdacht, de burgemeester van Gdanks die vorige week maandag overleed ten gevolge van een moordaanslag en zaterdag werd begraven. In verschillende grote Europese steden daalde het muziekstuk getiteld ‘Epitaphium’ van de Poolse componiste en muziekdocente Katarzyna Kwiecien-Dlugosz op de mensen neer. Adamowitz was een groot liefhebber van de beiaard. In zijn stad Gdansk werkte hij de afgelopen twintig jaar mee aan de opstart van een ongekend rijke beiaardcultuur met onder meer drie beiaarden, een beiaardopleiding en een succesvol wereldbeiaardcongres in 2006.

Tegen een Poolse krant verklaarde Dlugosz, in het dagelijks leven hoofd van de afdeling Muziektheorie aan de Universiteit van Zielona Góra, het vier minuten durende stuk in een impuls te hebben geschreven. “Beiaardiers in Polen zijn Adamowitz veel verschuldigd. Zonder hem zou deze muziekcultuur hier niet in zo’n vorm als nu hebben bestaan”, aldus de Poolse componiste.

Ook in Tilburg werd Epitaphium gespeeld op het carillon van de Heikese kerk. Volgens stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven was het toch wel een emotioneel moment. “Ik heb de burgemeester van Gdansk maar één keer ontmoet, tijdens het wereldbeiaardcongres in Gdansk”, zegt hij. “Maar ik wist wel dat hij veel betekend heeft voor de beiaard(cultuur) in Gdansk. Wat verder de compositie betreft: het is voor het eerst dat ik van de naam van de componiste van deze compositie heb gehoord. Door dit stuk is mijn nieuwsgierigheid echter wel gewekt en ga ik zeker nog op zoek naar ander werk van haar.”

6 JANUARI

GENIETEN TIJDENS DRIEKONINGEN

Het was weer genieten geblazen gister in Tilburg tijdens de viering van Driekoningen. Het grote publiek was massaal naar de binnenstad gekomen om een oude traditie in stand te houden. Een prachtige stoet kinderen, herders, schapeGeorg Friedrich Händeln en natuurlijk de drie koningen op kamelen trok volop de aandacht. En stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven speelde drie kwartier lang mooie Driekoningenliederen op het carillon. Vrienden van de Tilburgse beiaard waren er uiteraard bij en maakten een opname van het allereerste lied: ‘Joy to the world’ van Georg Friedrich Händel.

DRIEKONINGENINTOCHT

Tilburg krijgt na 54 jaar in de binnenstad weer een Driekoningenintocht. Als alles verloopt volgens plan zal de stoet kinderen, kamelen, schapen, herders en muziek- en zanggroepen komende zaterdagmiddag een tocht door het centrum van Tilburg maken van de Heikese kerk naar de kerk op de Heuvel. Stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven speelt vanaf 16.00 tot 16.45 uur driekoningenmuziek. Rond 17.00 uur vertrekt de stoet vervolgens richting de kerk op de Heuvel.