Archief

7 FEBRUARI

 

Komende maand speelt de beiaardautomaat weer vrij werk van een lokaal bekende componist uit Tilburg. In de maand februari is dat een compositie gemaakt door componist en pianist Fons Mommers (1947), tevens lid van de Tilburgse beiaardcommissie, die volgens eigen zeggen inspiratie haalt uit het feit dat de tegenwoordige beiaard van alle markten thuis is. Er is van alles op te horen: van allerhande volkswijsjes en populaire muziek tot improvisaties en bewerkingen uit alle hoeken en gaten van de geschiedenis. Voor zijn nieuwste werk liet hij zich inspireren door iets dat bij veel mensen vrijwel wekelijks door de maag gaat: een opgerolde pannenkoek met hartige vulling, beter bekend als een wrap. Kondigt Mommers hiermee de geboorte aan van een beiaardversie van de populaire rapmuziek?

– Je hebt weer een nieuwe compositie gemaakt voor de beiaardautomaat, die aanstaande zaterdag voor het eerst te horen zal zijn. De titel van het stuk is WRAP. Verklaar deze titel eens?
“Wrap is een soort pannenkoekje, dat je geloof ik kunt kopen in een snackbar. Op het pannenkoekje doe je allerlei verschillende ingrediënten, je rolt het op en smullen maar. Er is wel een hoofdbestanddeel als ik het wel heb, namelijk maïs, omdat het van oorsprong Mexicaans is. Zo is het ook met WRAP. Wat het equivalent is van de ‘maïs’ zou ik zo een twee drie niet weten.”

– Mag ik uit deze titel ook afleiden dat je zelf regelmatig een wrap tot je neemt en daar inspiratie uit put?
“Bij mijn weten heb ik nog nooit een wrap gegeten, maar je brengt me wel op een idee.”

– In hoeverre wijkt het nieuwe vrije werk af van andere composities die je hebt gemaakt voor de beiaardautomaat?
“Geen wezenlijk verschil, denk ik, met andere muziek voor beiaardautomaat. Het betreft wel andere noten, maar de vraag hoe je het beste voor een ‘afspeelmachine’ schrijft, blijft voortdurend een grote rol spelen: hoe kan ik muziek maken die alleen een machine kan afspelen, terwijl het toch echte en mooie, ‘menselijke’ muziek moet zijn? Voor andere componisten kan dit overigens weer anders liggen.”

– Hoeveel minuten duurt je stuk?
“Ongeveer even lang als het eten van een wrap: zo’n 3 minuten. Voor de rest denk ik dat het waarderen van de kwaliteit van een muziekstuk heel veel lijkt op ‘proeven’ van wat je eet of drinkt. Het goed afstellen van je zintuigen zonder al te veel vooringenomenheid. Dat geldt niet alleen voor de maker, maar (juist) ook voor de luisteraar.”

– Je stuk wordt gebruiksklaar gemaakt voor de computer door Ernst Bonis, expert op het gebied van elektronische muziek. Hoelang duurt zoiets eigenlijk gemiddeld genomen?
“Het gebruiksklaar maken hangt af van de bewerkelijkheid van het stuk in kwestie. Zo was het stuk van de Tilburgse componiste Mayke Nas niet binnen de drie octaven geschreven. WRAP heeft enkele noten aan de bovenkant van de omvang die niet gespeeld kunnen worden. Technisch foutje van de componist. Ook had ik dynamische voortekens (zoals p, mf en f) naar Ernst gestuurd. Maar die heeft er alleen maar last van. Dus ik stuur hem zo meteen een van dynamische tekens gezuiverde versie. Bovendien kan de automaat de dynamische veranderingen in het stuk niet afspelen. Ernst en ik gaan wel onderzoeken in hoeverre het afspelen van dynamische veranderingen in de muziek voor beiaardautomaat toch tot de mogelijkheden gaat behoren.”

– Is de compositie de hele maand februari te horen?
“Ja, dat is wel de bedoeling. Elke zaterdag na klokslag 13.00 uur. Al is één zaterdag al voorbij zonder WRAP…”

4 FEBRUARI

 

PORTRET ANTHONY FIUMARA

Kijk hier naar een mooi portret van Anthony Fiumara: in 2019 stadscomponist van Tilburg en in die rol ambassadeur van de nieuwe muziek voor de stad.

MIJLPAAL

Een (kleine) mijlpaal in de geschiedenis van onze Facebookpagina! Uit de statistieken blijkt namelijk dat het nummer ‘The Windmills of Your Mind’, uitgevoerd door stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven, maar liefst 75 keer is beluisterd. Het bijbehorende bericht werd verder 120 keer aangeklikt door bezoekers van deze pagina. Stukken die om speciale redenen op de beiaard gespeeld worden, zoals eerder ook het stuk Epitaphium ter ere van de Poolse burgemeester Pawel Adamowitz, blijken dus veel luisteraars en bezoekers te trekken. Een aanleiding om ook in de toekomst aandacht te blijven schenken aan bijzondere gebeurtenissen die een speciaal optreden van onze beiaardier de moeite meer dan waard maken.

27 JANUARI

CARL VAN EYNDHOVEN EERT MICHEL LEGRAND

Afgelopen zaterdag overleed de wereldberoemde Franse componist Michel Legrand op 86-jarige leeftijd. Legrand, die ook actief was als zanger en pianist, componeerde muziek voor bijna tweehonderd films, werkte samen met grote sterren en ontving meerdere Oscars. De dood van Legrand ontging ook Nederlandse beiaardiers niet. In verschillende Nederlandse plaatsen, waaronder Tiel en Harderwijk, werd de Franse componist geëerd. Ook de Tilburgse stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven eerde Legrand zaterdag met vier nummers, waaronder What are you doing the rest of your life?, The Summer Knows, The Windmills of Your Mind en I will wait for you. In het geluidsfragment onder dit bericht is Van Eyndhovens uitvoering van The Windmills of Your Mind te horen, een nummer afkomstig uit de film ‘The Thomas Crown affair’ uit 1968. Het nummer werd gezongen door Noël Harrison, maar werd in Nederland een grote hit in de uitvoering van José Feliciano in 1969. Een versie van Herman van Veen, die werd uitgebracht onder de titel Cirkels, had minder succes bij het grote publiek.

20 JANUARI

SONY DSC

PAWEL ADAMOWITZ HERDACHT

In heel Europa is gisteren Pawel Adamowitz herdacht, de burgemeester van Gdanks die vorige week maandag overleed ten gevolge van een moordaanslag en zaterdag werd begraven. In verschillende grote Europese steden daalde het muziekstuk getiteld ‘Epitaphium’ van de Poolse componiste en muziekdocente Katarzyna Kwiecien-Dlugosz op de mensen neer. Adamowitz was een groot liefhebber van de beiaard. In zijn stad Gdansk werkte hij de afgelopen twintig jaar mee aan de opstart van een ongekend rijke beiaardcultuur met onder meer drie beiaarden, een beiaardopleiding en een succesvol wereldbeiaardcongres in 2006.

Tegen een Poolse krant verklaarde Dlugosz, in het dagelijks leven hoofd van de afdeling Muziektheorie aan de Universiteit van Zielona Góra, het vier minuten durende stuk in een impuls te hebben geschreven. “Beiaardiers in Polen zijn Adamowitz veel verschuldigd. Zonder hem zou deze muziekcultuur hier niet in zo’n vorm als nu hebben bestaan”, aldus de Poolse componiste.

Ook in Tilburg werd Epitaphium gespeeld op het carillon van de Heikese kerk. Volgens stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven was het toch wel een emotioneel moment. “Ik heb de burgemeester van Gdansk maar één keer ontmoet, tijdens het wereldbeiaardcongres in Gdansk”, zegt hij. “Maar ik wist wel dat hij veel betekend heeft voor de beiaard(cultuur) in Gdansk. Wat verder de compositie betreft: het is voor het eerst dat ik van de naam van de componiste van deze compositie heb gehoord. Door dit stuk is mijn nieuwsgierigheid echter wel gewekt en ga ik zeker nog op zoek naar ander werk van haar.”

6 JANUARI

GENIETEN TIJDENS DRIEKONINGEN

Het was weer genieten geblazen gister in Tilburg tijdens de viering van Driekoningen. Het grote publiek was massaal naar de binnenstad gekomen om een oude traditie in stand te houden. Een prachtige stoet kinderen, herders, schapeGeorg Friedrich Händeln en natuurlijk de drie koningen op kamelen trok volop de aandacht. En stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven speelde drie kwartier lang mooie Driekoningenliederen op het carillon. Vrienden van de Tilburgse beiaard waren er uiteraard bij en maakten een opname van het allereerste lied: ‘Joy to the world’ van Georg Friedrich Händel.

DRIEKONINGENINTOCHT

Tilburg krijgt na 54 jaar in de binnenstad weer een Driekoningenintocht. Als alles verloopt volgens plan zal de stoet kinderen, kamelen, schapen, herders en muziek- en zanggroepen komende zaterdagmiddag een tocht door het centrum van Tilburg maken van de Heikese kerk naar de kerk op de Heuvel. Stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven speelt vanaf 16.00 tot 16.45 uur driekoningenmuziek. Rond 17.00 uur vertrekt de stoet vervolgens richting de kerk op de Heuvel.