Nieuws

16 mei

– “Lieve vriendjes uit Tilburg, deze maand zal de beiaard van de Heikese Kerk, die tegenover de FHK, nieuwe melodietjes van mijn hand ten gehore brengen, en dat wel vier keer per uur, elke dag”, schrijft componiste en pianiste Eveline Vervliet (1997) trots op haar Facebookpagina.
De jonge Belgische musicus in opleiding kreeg van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard de leuke klus om korte uurstukken te schrijven voor de Tilburgse beiaardautomaat. Iets wat ze met veel enthousiasme deed. Als introductie van deze talentvolle Belgische lezen we het beste haar bio op haar persoonlijke website. Als kind nam Eveline viool- en pianolessen op haar plaatselijke muziekschool, zo schrijft ze in haar bio. Aan het einde van de middelbare school besloot ze te doen waar ze al een tijdje van droomde: een professionele pianiste worden. Zo besloot ze na een jaar ‘Kunsthumaniora’ in Antwerpen te hebben gestudeerd over te stappen naar een bachelorstudie aan de Academie voor Muziek en Podiumkunsten in Tilburg, alwaar ze begeleid zou worden door pianodocent Nicolas Callot.
Voor haar opleiding zit ze inmiddels in haar derde bachelor voor piano en tweede bachelor voor compositie. “Door de jaren heb ik verschillende masterclasses gevolgd en deelgenomen aan enkele wedstrijden”, zegt Eveline. “Als musicus ligt mijn focus vooral op de uitvoering van moderne en nieuwe muziek, als pianiste en – in bredere zin – als performer.”

Lees hier het hele interview met Eveline Vervliet.

15 mei

In de maand mei is in de toren van de Heikese Kerk vrij werk te horen van een oude bekende: de Tilburger Fons Mommers (1947). Belangstellenden hoeven echter niet de stad in om het bijna drie minuten durende werk van Mommers rond het hele uur te horen. Een filmpje van de muziek staat hier ook online!

Lezers van deze site lazen al eerder over Mommers’ werk genaamd WRAP. Ook de compositie die nu te horen is, draagt dezelfde titel. De componist zelf omschrijft zijn muziek als ‘een pannenkoekje’ voor de beiaardautomaat. “De muziek omvat, net als het pannenkoekje, verschillende ingrediënten, maar smaakt toch als één geheel. Het waarderen van de kwaliteit van een muziekstuk lijkt veel op ‘proeven’ van wat je eet of drinkt”, licht de componist toe. “Daarom is het belangrijk al je zintuigen goed af te stellen, zonder al te veel vooringenomenheid. Dat geldt niet alleen voor de maker, maar juist ook voor de luisteraar.” Maar hoe schrijf je nu het beste een stukje voor de ‘afspeelmachine’, zoals Mommers de beiaardautomaat noemt? Die vraag blijft volgens de componist voortdurend een grote rol spelen. “Hoe kan ik muziek maken die de mogelijkheden van de machine optimaal benut, terwijl het toch alleen maar gaat om het maken van mooie, levendige ‘menselijke’ muziek? Voor andere componisten kan dit overigens weer anders liggen.”

Feit is dat de compositie allerlei klanken en ritmes laat horen, maar dat deze net als de eerdere compositie bestaat uit een bewerking van elementen uit de volksmuziek, geordend volgens een dynamiek van toenemende spanning. Wat luisteraars niet horen is overigens dat de eerste vijf seconden van de compositie ontbreken in het filmpje door een probleem tijdens de opname. Mommers zit daar echter helemaal niet mee in zijn maag. “Nee hoor, ik vind het niet erg dat er kort stukje van het intro ontbreekt!” aldus de Tilburgse componist.

2 mei

Komende zaterdag, op 4 mei, de dag waarop we in het hele land alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdenken, zal in het centrum van Tilburg ook de Tilburgse beiaard te horen zijn. Het concert dat door stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven gegeven zal worden, zal te beluisteren zijn van 18:00 tot 18:50 uur. Bijna een uur lang dus! Op het programma staan onder meer werken van Matthias Vanden Gheyn, Antonin Dvorak, Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel. Het concert zal worden afgesloten met het spelen van werk van Frederik de Grote, koning van Pruisen. Weten welke nummers er precies gespeeld gaan worden? Een compleet overzicht kunt u hier vinden!

20 april

Wie zijn website bezoekt, kan lang dwalen door een rijk en interessant verleden als componist en muzikant, maar ook van alles vinden over recente projecten.

De in 1959 in Tilburg geboren Jacq Palinckx is al sinds 1981 actief in de muziek. In zijn ‘bio’ staat een overzicht van meer dan vijftien muziekgroepen waarin hij actief was en ruim tien festivals in binnen- en buitenland waarop hij acte de presence gaf.

Belangrijke groepen waarbij hij als muzikant bij betrokken was, waren onder meer Palinckx, het Guus Janssen septet, het Maarten Altena Ensemble, het Beukorkest en de formatie Big Bamboozle. Hij was verder de vaste componist van theatergroep Drieons (1989-2009), was (mede-)regisseur van verschillende theatervoorstellingen, ontpopte zich als documentairemaker en maakte geluidsinstallaties en geluidssculpturen voor tentoonstellingen. Tussendoor schreef hij ook muziek voor gezelschappen als het Mondriaankwartet, het Aquarius-ensemble en de David Kweksilber Big Band.

Bijzonder was verder het Maximal Music!-project, waarvoor hij ultrakorte composities maakte voor verschillende muzikanten en ensembles. Korte composities van Palinckx zijn deze maand ook te horen via de Tilburgse beiaardautomaat. Reden om de componist op deze site eens uitgebreid aan de tand te voelen.

19 april

Hij studeerde aan de conservatoria van Utrecht, Tilburg en Den Haag en had als docenten onder anderen Anthony Fiumara, Mayke Nas, Martijn Padding en Jacob ter Veldhuis.

Naast het schrijven van composities maakt hij popmuziek, speelt hij in een band en organiseert hij educatieve muzikale projecten op scholen. Hij deed verder mee aan verschillende bijzondere projecten, waaronder de dansvoorstelling INSOMNIA van Muha Nad Rasheed. Voor dit project schreef hij niet alleen de muziek, hij danste ook zelf mee in de voorstelling. Hoe succesvol Remy Alexander (1991) aan de weg timmert, bewees hij vorig jaar ook met het winnen van de Tera de Marez Oyens Prijs tijdens de Gaudeamus muziekweek.

In Tilburg is deze hele maand op zaterdag en zondag vrij werk van de jonge componist te horen via de beiaardautomaat. Genoeg aanleiding voor een gesprek met hem.

17 april

Ben je componist en woonachtig te Tilburg? Of ben je student Compositie aan het Tilburgse conservatorium? Dan is dit je kans om muziek te componeren voor de Tilburgse beiaard!

De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard is op zoek naar enthousiaste componisten die korte of langere stukken willen componeren voor het carillon. De korte stukken bestaan uit vier fragmenten: één voor het hele uur (lengte: 1 minuut), één voor het half uur (lengte: 30 seconden) en twee korte fragmenten van 10 seconden voor het eerste en tweede kwartier.

Omdat het gaat om relatief korte fragmenten dienen de composities compact, duidelijk en toegankelijk te zijn. Behalve voor korte fragmenten worden ook componisten gezocht voor langere stukken. Deze ‘vrije’ uurstukken zullen elke zaterdag en gedurende een hele maand na 13.00 uur te horen zijn en niet langer duren dan 3 tot 5 minuten. Alle composities zullen verder aan stadscomponist Anthony Fiumara worden voorgelegd. Hij beslist over eventuele geschiktheid. Werken die daadwerkelijk te horen zullen zijn, zullen ook worden beloond. Met je composities verdien je namelijk ook geld. Stadscomponist Fiumara beslist daarbij, behalve over gebleken geschiktheid, ook over het honorarium. Dus ben je componist en zie je deze uitdaging wel zitten? Reageer dan via het mailadres info@tilburgsebeiaard.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

14 april

Voor de liefhebbers: in Tilburg klinkt voortaan nog meer carillonmuziek dan anders, zo heeft de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard besloten.

Om meer muziek via de beiaardautomaat te laten horen, speelt de automaat  voortaan zowel op zaterdag als zondag de korte uurwerken en het vrije werk van twee verschillende componisten.

11 april

Het was weer een dolle boel gister in het Tilburgse Factorium met liedjes en ander vermaak tijdens de Kènderkwèèk 2019.

Een zaal vol Tilburgse kinderen zong liedjes in Tilburgs dialect over van alles en nog wat uit onze geliefde Brabantse stad. Met daaronder ook het beiaardlied geschreven en gecomponeerd door Harry Swinkels. Op de foto zien we leerlingen van Groep 8 van OBS De Blaak die na de pauze twee liederen zongen, de Piushaove en Fèfteg klòkke (onzen beiaard), en bij het tweede lied allemaal een grote getekende klok in hun handen omhoog hielden samen met de muziek een heus papieren carillon vormend! (Foto: Johan van der Gouw)

20 maart

Als hij de Tilburgse beiaard een cijfer moet geven, dan geeft hij een dikke 11. Alvin Chung, tourmanager van een groep Amerikaanse beiaardstudenten op reis door Europa, is onder de indruk van het Tilburgse carillon.

“De klokken zijn erg delicaat en mooi”, zegt hij. “Ze klinken erg goed en melodieus. Het hele muziekinstrument, waaronder de pedalen, is ook erg eenvoudig te bedienen. Je kunt makkelijk manoeuvreren met handen en voeten. En dat maakt mijn leven als beiaardbespeler een stuk simpeler.” In een interview vertelt Chung meer over zijn ervaringen met Europese beiaards en de verschillen tussen carillons in de VS en in het verre buitenland.

->>Bekijk hier het filmpje met het interview met Chung.

12 maart

Composities die van hem te vinden zijn op YouTube zijn vaak langer dan tien minuten. Het nummer getiteld ‘Aeternae Viam: Movement in Constancy’ bijvoorbeeld duurt ruim dertien minuten.

De jonge Tilburgse componist Vlad Chlek (25) woonde in West-Siberië, maar kwam naar Tilburg om aan de nieuwe conservatoriumopleiding Academy of Music and Performing Arts zijn muziekdiploma te halen. “Ik kreeg de kans om te studeren met één van mijn favoriete componisten, Anthony Fiumara, als docent. Dankzij Anthony heb ik ook de kans gekregen om korte stukken muziek te componeren voor de Tilburgse beiaard. Met de beiaard als instrument was ik overigens helemaal niet bekend. Daar heb ik me eerst heel goed in verdiept voordat ik begon met schrijven.”

->>Lees hier het interview met Vlad Chlek.