Nieuws

3 januari

Dit staat op de playlist voor ‘Vierkoningen’

Komende zondag, op 5 januari, zal het centrum van Tilburg weer volstromen met mensen voor de viering van Driekoningen of, beter gezegd, Vierkoningen! Een lange stoet kinderen, volwassenen en dieren zullen gezamenlijk door het centrum van de stad trekken. Tilburgse scholieren zullen daarbij symbolisch (als vierde koning) het kinderspeelgoed meedragen dat door zo’n 1600 scholieren is ingezameld voor leeftijdgenootjes afkomstig uit gezinnen die op of onder de armoedegrens moeten leven.

Ook de burgemeester en alle wethouders van Tilburg lopen mee in de optocht, die om 16.45 uur vertrekt vanaf de Heikese kerk en als eindpunt de kerk op de Heuvel heeft. De stoet die zondag door Tilburg trekt, heeft overigens een bijzondere moeder Maria in zijn midden. Tijdens een afsluitend cultureel programma in de Heuvelse kerk zal namelijk het pas moeder geworden Tilburgse gemeenteraadslid Linda Oerlemans de persoon van Maria spelen.

Stadsbeiaardier Carl van Eyndhoven zal op zijn beurt drie kwartier lang meer en minder bekende driekoningsliederen spelen op de beiaard, die vanaf 16.00 uur te horen zal zijn. Op de playlist van Van Eyndhoven staan onder meer Midden in de winternacht. Er is een kindeke geboren op aard, Nu zijt wellekome en Wij komen tesamen, liederen die vanaf 16.45 uur ook gezongen zullen worden door verschillende koren samen met het publiek.

17 december

“Ik wil ook voor de beiaardautomaat boeiende en muzikale muziek schrijven”

Hij is kampioen in het aanleveren van composities voor de Tilburgse beiaardautomaat. Fons Mommers (1947) schreef dit jaar – als vaste ‘invalkracht’ in het rijtje componisten dat werk schreef voor de automaat – weer meerdere korte en langere stukken. Alle composities kregen ook een titel mee. Zo konden Tilburgers onder meer luisteren naar een 1,5 minuut durend stuk met als prikkelende titel WRAP. Die titel verwees volgens Mommers inderdaad naar een hartig pannenkoekje, waarmee hij de ‘smeuïgheid’ van zijn compositie probeerde te onderstrepen. Met zijn nieuwste compositie, geschreven voor de huidige maand december, voltooide hij zijn kleine reeks opvallend melodieuze beiaardcomposities onder de titel ‘Reserved’.

Wie op de site LinkedIn naar de openbare pagina van de huidige voorzitter van de gemeentelijke beiaardcommissie surft, ontdekt ook een opmerkelijke loopbaan. Zo studeerde hij van 1965 tot 1975 filosofie en theologie en knoopte hij hier ook een studie piano aan het Tilburgse conservatorium aan vast. Na zijn studies werkte hij als wetenschappelijk medewerker aan de Tilburgse universiteit, eerst voor de afdeling filosofie aan de economische faculteit en enige tijd daarna aan de theologische faculteit.

Vanaf 1990 stortte hij zich echter fulltime op de muziek. Mommers ging weer componeren en pianospelen en werd lid van GENECO en de Vereniging van Componisten Noord-Brabant. In een interview met deze site zegt hij: “Muziek was intussen wel belangrijk voor mij geworden. Niet in de laatste plaats omdat ik betrokken raakte bij de oprichting van de VONK, een nieuw podium voor experimentele muziek, die we zelf schreven, improviseerden, organiseerden en uitvoerden.” Als pianist won hij ook enkele prijzen. Componeren deed hij verder voor allerlei instrumenten, maar ook voor kleinere en grotere bezettingen, vocaal werk en de beiaard. Anno 2019 treedt Mommers nog steeds met veel plezier en enthousiasme op. Zo is hij vaste pianist en componist van het naar hemzelf vernoemd kwartet Mommers4. Een van zijn recente projecten is getiteld ‘Miobi en het Monster’, een onder leiding van Mommers uitgewerkte muzikale voorstelling gebaseerd op een oud Egyptisch sprookje.

Lees hier het interview met Fons Mommers

11 december

“Door de beiaard krijgt het stadsgewoel een sonore glans”

De Brabander Evert van Merode (1980) heeft wel wat studies en opleidingen op zijn naam staan. Zo studeerde hij piano aan het Fontys Conservatorium Tilburg en cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en volgde hij in Amsterdam lessen in compositieleer. Als kerkmusicus is hij actief in de Dominicusgemeente te Amsterdam. Tevens is hij dirigent van twee profane koren: in Utrecht bij het Gemengd Koor Nootabene en in Tilburg bij het Kleinkoor XingNu.

Van Merode geldt zonder twijfel als een van de meest actieve kerkmusici die Nederland rijk is. Piano en orgel spelen in kleine kerkgemeenschappen, een koor dirigeren, componeren voor grote koren en kleine amateurkoren: het kwam allemaal al eens op zijn pad. De afgelopen jaren componeerde hij voornamelijk werk voor koren, waaronder liturgische muziek. Ook schreef hij kamermuziek voor verschillende gezelschappen. Naast zijn activiteiten als dirigent en begeleider werd hij ook regelmatig gevraagd om solisten te begeleiden.

In een interview met deze site zegt hij over zijn werk als componist: “Misschien schrijf ik wel het liefst voor piano, omdat ik achter de piano al improviserend begin met het componeerproces. Maar het hangt uiteindelijk helemaal af van het doel van of de opdracht voor het stuk. Ik vind het heel leuk om werken voor koor te schrijven – niet in de laatste plaats omdat er koren zijn die het willen zingen.”

In het muzikale bestaan van Van Merode speelt ook de Stichting Muziek-Nu een belangrijke rol. De projecten van de stichting, die hij samen met een collega-musicus oprichtte, laten zien hoe kerkmuziek op een aantrekkelijke en hedendaagse manier is te presenteren. Een voorbeeld daarvan waren de zogenaamde Droomconcerten die de stichting organiseerde voor het ten gehore brengen van nieuwe muziek op een speelse en fantasievolle wijze. Het doel daarbij is vooral om de gangbare concertpraktijk op zijn kop te zetten.

Lees hier het interview met Evert van Merode

29 november

‘Klokkenroof’ in Tilburg dreigt voor de tweede keer’

In het TijdLab is sinds woensdag 20 november een klokkeninstallatie te bezichtigen. Deze installatie is gemaakt door Werkgroep De Torenklok ter gelegenheid van Tilburg 75 jaar vrij.

Klokken van kerken, kloosters en kapellen hebben in de Tilburgse geschiedenis een belangrijke rol gespeeld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er veel klokken geroofd. Hoewel er na de oorlog een flink aantal is teruggeplaatst, dreigt er voor de tweede keer een ‘klokkenroof’ omdat kerken verdwijnen en de klokken een ‘bronswaarde’ hebben.

Sinds 2016 zet Werkgroep De Torenklok zich in om de luidklokken in Tilburg en omstreken op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Dat doet de werkgroep onder andere door het organiseren van seculiere luidingen, het geven van adviezen, voorlichting en rondleidingen. Ook het inventariseren van het klokkenbestand en het zo goed mogelijk in stand houden van dit klinkend erfgoed hoort daarbij.

19 november

“Ik heb helemaal niets met schlagers of muziek van UB40”

Recensenten vergeleken het werk van de Tilburgse gitarist en componist Frank Crijns (1960) met dat van muzikale grootheden als Brian Eno en Frank Zappa. Vooral over de vergelijking met de laatste, de man met dezelfde voornaam, valt veel te zeggen. Crijns zelf is er in elk geval zeer vereerd mee. Net als wijlen Zappa is Crijns een opvallend eigenzinnige muzikant en componist die dankzij de freejazz-invloeden van Zappa voortdurend aan het experimenteren en improviseren is. Over zijn muziek zei de Tilburger ooit in een interview: “Het gaat bij mij altijd om ritme, gelaagdheid en pulse. Ik hou namelijk van actie.”

Als muzikant en componist werkte hij samen met muzikanten als Fred Frith, Elliott Sharp, Tim Hodgkinson, Pavel Fajt en de Tilburgse muzikant Jacques Palinckx. Componeren doet hij al sinds 1985, het jaar waarin hij nog op de muziekschool in Tilburg zat in het compositieklasje van muziekdocent Henk Stoop. In hetzelfde klasje zaten ook andere Tilburgse componisten in opleiding, waaronder Jacq Palinckx, Frans Kerkhofs en Fons Mommers. Na de muziekschool ging hij naar het conservatorium, niet in Tilburg, maar in Rotterdam, alwaar het muziekonderwijs beter aansloot bij zijn achtergrond van free-jazz en natuurlijk Frank Zappa.

Zijn oeuvre bestaat inmiddels uit ruim tachtig composities. Componeren betekent voor Crijns tegenwoordig vooral zichzelf opsluiten. In een interview zei hij hierover: “Ik moet me als het ware onder een kaasstolp plaatsen. Wát ik ga schrijven hangt van de latere uitvoerders af en ook waardoor ik ben geïnspireerd. Componeren is voor mij zestig procent weggooien. Het is of niet goed genoeg of niet interessant genoeg. Het gaat bij mij altijd om ritme, gelaagdheid en pulse. Ik hou namelijk van actie.” Dat alles is voor de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard reden genoeg om Crijns vrij werk voor de beiaardautomaat te laten componeren voor de maand november. En, om hem nader aan de tand te voelen over zijn werk als muzikant en componist.

Lees hier het interview met Frank Crijns

2 november

“Ik wil de beiaardautomaat als Sanne laten klinken”

Ze is een gevierd zangeres met een fluwelen stem en een buitengewoon gevoel voor jazz. Sanne Rambags (1994), geboren te Goirle, groeide op in een muzikaal gezin, waar muziek klonk van grote Amerikaanse sterren die mede de basis legden voor Sannes improvisatietalent, haar muzikaliteit en de behoefte aan subtiele stiltes daarin. In haar bio op internet stelt de zangeres en componiste dat ze haar luisteraars wil ‘bewegen’ op haar eigen weloverwogen en zeer persoonlijke manier. Ze gebruikt haar stem om haar diepste gevoelens vrij te uiten, zonder grenzen, in interactie met haar collega-muzikanten, lezen we in de bio.

Rambags deed er ook alles aan om haar droom om zangeres te worden te kunnen verwezenlijken. Ze nam initiatieven en risico’s en leerde van ervaren en inspirerende muzikanten. Door zichzelf bloot te geven, werd ze bijvoorbeeld gezien door Martin Fondse, de dirigent en artistiek directeur van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest van Nederland. Ondertussen voltooide ze in 2017 in Tilburg een Bachelor of Music in Jazz Studies (richting: Vocal Performance) aan de Academy of Music and Performing Arts (AMPA). Het was ook tijdens haar studie dat ze de muziek van zangeres Susanne Abbuehl ontdekte onder wie ze zou studeren in Luzern. De zangeres won verder al een belangrijke prijs, de Edison Jazz/World, die ze eerder dit jaar in ontvangst mocht nemen. Die prijs kreeg ze voor het album Listen To The Sound Of The Forest, dat ze maakte samen met pianist Sjoerd van Eijck en trompettist Koen Smits onder de naam Mudita.

Inmiddels maakte Rambags drie tijdloze albums, met het prijswinnende album als de opvallendste en meest betoverende plaat, die volgens de deskundigen ver buiten de grenzen van het veilige muzieklandschap treedt. Het verzoek van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard om voorslagen voor de maand november te maken, zag Rambags als een kans om een groter publiek een ‘positieve intentie’ te laten horen via muziek.

Lees hier het interview met Sanne Rambags

1 november

Oude bladmuziek voor carillon duikt op bij Tilburgse componist

Wat doe je als je thuis de kamer aan het opruimen bent en je vindt oud materiaal terug dat ooit in het bezit was van de Tilburgse beiaardcommissie? Je verzamelt de spullen en geeft ze weer terug aan de commissie. Dat was wat de Tilburgse pianist, componist en oud-muziekdocent Henk Stoop onlangs deed na de vondst van de papieren, waaronder naast bladmuziek uit de jaren tachtig (en ouder) ook een kleine hoeveelheid drankrekeningen afkomstig van de Tilburgse brasserie Anvers op de Oude Markt, al jaren de vertrouwde vergaderplek van de commissieleden.

De spullen werden inmiddels doorgegeven aan stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven, die niet precies weet wat er mee aan te vangen. “Het zijn geen stukken om nu nog een keer te spelen”, zegt hij. Commissielid Fons Mommers weet meer over de herkomst van de bladmuziek. Een bijzondere vondst is volgens hem de bladmuziek met als motto ‘Als de groote klokke luidt’ afkomstig van de Tilburgse componist Jo Sporck. “Samen met Henk Stoop schreef Sporck de eerste stukken voor de beiaardautomaat”, zegt hij. “De teruggevonden compositie was een inzending van een wedstrijd carillonmuziek voor Brabantse componisten in 1986. Die wedstrijd werd gewonnen door Jo Sporck. De vermaarde componist Daan Manneke uit Breda eindigde als tweede. De compositie van Sporck was nadien lange tijd zoek, maar is nu dus weer opgedoken.”

Teruggevonden werd ook een bijzonder werk van Sjef van Balkom uit 1968. “Van Balkom schreef een stuk voor een septet bestaande uit drie trompetten, drie trombones en een beiaard. Dat stuk had voor de tijd waarin het verscheen heel veel nieuwswaarde. Het was een ongehoorde compositie in die speciale bezetting.” Wat de drankrekeningen betreft zegt Mommers lachend: “Er werd in Anvers flink geschonken. Dat blijkt wel uit de hoeveelheid teruggevonden rekeningen.”

25 oktober

Stadsbeiaardier speelt Glenn Miller

Aanstaande zondag is het precies 75 jaar geleden dat Tilburg werd bevrijd. Die gebeurtenis vormt de aanleiding voor een groot aantal evenementen en muzikale optredens gedurende een week lang in heel Tilburg, waaronder een speciaal concert van de Tilburgse stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven.

Komende zondag zal de binnenstad van Tilburg in het teken staan van het militaire deel van de viering. Dat betekent een flinke tour aan voertuigen en een grote taptoe dwars door het centrum. In totaal doen er 150 ‘Keep them Rolling’-voertuigen mee aan de tour. De taptoe, een militaire en muzikale show, bestaat uit maar liefst negen Pipe Bands en twee fanfares, waaronder fanfare ‘Bereden Wapens’. Tijdens de route door de stad worden er bevrijdingsvlaggetjes uitgereikt aan het publiek om de rijders welkom te heten.

Deelnemers aan de tour en taptoe door de stad zullen zich om 13.30 uur opstellen vanaf de Burgemeester Brokxlaan tot aan het NS Plein. Om 14.30 uur gaat de stoet rijden door de binnenstad waarbij op De Heuvel het defilé wordt afgenomen. Op hetzelfde moment zal in de Spoorzone de Regionale Veteranendag plaatsvinden.

Rond 16.00 zal het bekende militaire trompetsignaal Last Post te horen zijn en zullen twee minuten stilte in acht worden genomen. Het einde van het signaal zal het startschot vormen van het speciale concert dat vanaf 16.02 uur gegeven zal worden door de Tilburgse beiaardier.

Van Eyndhoven: “Ik vang mijn programma aan met Imagine van John Lennon, een ‘iconisch nummer’ met een duidelijke boodschap: ‘Imagine all the people, Living life in peace’. Daarna volgt een improvisatie over evergreens uit de Tweede Wereldoorlog. Denk aan nummers van artiesten als The Andrew Sisters of Marlène Dietrich. Tot slot zal ik nog een improvisatie spelen met daarin overbekende nummers van The Glenn Miller Band.”

Zie hier het programma van het speciale zondagconcert

15 oktober

“Het zou geweldig zijn als de beiaard in ere wordt gehouden”

Jazz-recensenten zijn het vrijwel allemaal eens met elkaar als het gaat om jazz-pianist Jeroen van Vliet. Een groot talent, een meester in de nuance: zo wordt de muzikant in een paar woorden getypeerd.

Op internet schrijft één van hen: “Na 60 minuten weet je wat de schoonheid van geïmproviseerde muziek betekent”. Op zijn website kondigt Van Vliet intussen een nieuw album aan van één van zijn jazz-ensembles, het Moon Trio. Het is het tweede album van de groep. “Met nieuwe composities, verschillende aanvullende elektronische apparatuur, MOON TRIO 2.0. De stukken zijn zeer specifiek van karakter, er is rust en een relaxte groove en vooral veel ruimte om te ervaren”, zo schrijft hij op zijn website over het nieuwe album.

Wie het CV leest van de in Rosmalen geboren Van Vliet (1965) kan ook alleen maar bewondering hebben voor de man die te horen was op tal van kleine en grote muziekpodia in de hele wereld. In Nederland speelde hij onder meer op het North Sea Jazzfestival, het Oerol Festival en in een groot aantal muziektheaters door het hele land heen. Een hoogtepunt in zijn muzikale carrière was het winnen van de belangrijkste Nederlandse jazz-prijs: de Boy Edgar prijs. Het was niet zijn eerste prijs. Al in 1985 won hij als 19-jarige tijdens het concours van het Middelsee Jazztreffen in Leeuwarden de solistenprijs, zijn allereerste prijs als jazz-muzikant.

In het CV van Van Vliet duiken verder ook namen op van andere grootheden uit de Nederlandse jazz-wereld, zoals  altsaxofinist Paul van Kemenade en jazz-trompetsist Eric Vloeimans. Het was Van Kemenade die in 1988 de kwaliteit in het spel van Van Vliet ontdekte. Het bezorgde de laatste een plek als pianist in het nieuwe kwintet van Van Kemenade. Voor beiden vormde dat bovendien het begin van een langdurige samenwerking.

De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard is kortom zeer verheugd met het feit dat een groot pianist als Van Vliet aan een leuke opdracht wilde meewerken: het schrijven van vrij werk voor de beiaardautomaat, dat de hele maand oktober te horen is.

Lees hier het interview met Jeroen van Vliet

20 september

“Muziekinstrumenten hebben geen houdbaarheidsdatum”

Hij werd opgeleid tot accordeonist en was ooit dichter. In beide hoedanigheden trad hij ook op. Volgens eigen zeggen kwam hij er echter al snel achter dat hij liever iets creëert dan dat hij op het podium staat. Het was daarom dat hij zich ontwikkelde tot componist en interdisciplinair kunstenaar. De in Eindhoven geboren Merijn Bisschops (1981) heeft inmiddels een groot aantal kunstwerken op zijn naam staan, waarin verschillende disciplines, zoals tekst, beeld en geluid, onlosmakelijk met elkaar zijn verweven.

Wie foto’s van Bisschops bekijkt op de website van de kunstenaar ontdekt een schitterende, verstilde en bijna mythische wereld in het hoge noorden van Europa. De foto’s hebben volgens de maker ook allemaal iets muzikaals, waarbij de kleurrijke landschappen perfect aansluiten bij Bisschops’ muzikale werk dat door hemzelf in drie woorden wordt omschreven als  ‘pulserend, stuwend en mijmerend’. In de muziek van Bisschops klinkt vooral een filmisch geluid met als contrast een ongepolijste en eigenzinnige ritmiek.

Zijn werk was al te zien en te horen op muziek-en filmfestivals en verschillende musea, zoals het muziekfestival November Music, museum De Pont, het Van Abbemuseum, het EYE filmmuseum, het Theaterfestival Boulevard en het Museum Beeld en Geluid. Werk van de kunstenaar reisde bovendien de halve wereld rond: van Italië tot Taiwan. Ook de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard staat inmiddels op zijn lijst opdrachtgevers. Van Bisschops zijn in de maand oktober ieder weekend korte uurstukken te horen via de beiaardautomaat. Reden voor een kennismaking met deze allround kunstenaar.

Lees hier het interview met Merijn Bisschops

18 september

Malgosia Fiebig sluit September-concerten af

Komende zondag, op 22 september, sluit Malgosia Fiebig als laatste gastbeiaardier van Tilburg de September-concerten van dit jaar af. Fiebig geldt als een van de bekendste Nederlandse beiaardiers met als standplaatsen Utrecht en Nijmegen. Ze studeerde aan de Muziek Academie van Gdansk in Polen, alwaar zij haar Master of Music behaalde voor orgel en koordirectie. In 1999 werd ze de eerste na-oorlogse beiaardier van de St. Catharinakerk na zestig jaar stilte. Na twee jaar werd ze tevens benoemd tot beiaardier van de stadhuisbeiaard in het centrum van Gdansk. In 2004 verhuisde ze naar Nederland en behaalde een jaar later een Bachelor of Music in Carillon Performance met Arie Abbenes bij de Nederlandse Beiaardschool. Ze studeerde af als Master of Music in juni 2007.

In het concert zullen onder meer stukken te horen zijn Antonio Vivaldi en Gioachino Antonio Rossini. Van de laatste zal het bekende werk Guillaume Tell worden gespeeld. Aanvangstijdstip van het concert is ‘s middags om 15.00 uur.

Het programma ziet er als volgt uit:

1. Jacob van Eyck (C. 1590 – 1657)
Questa Dolce Sirena (bew. A. Abbenes); Amarilli Mia Bella (bew. A. Abbenes); Engels Nachtegaeltje (bew. A. Abbenes)
2. Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Concerto in b op. 3 no 10 RV 580 (bew. A. Abbenes)
Allegro; Largo – Larghetto; Allegro
3. Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Sonata violino solo representativa (bew. A. Abbenes)
Allegro; Nachtigal; CuCu; Fresch; Die Henn & Der Hann; Die Wachtel; Die Katz; Musqetir Mars; Allemande
4. Baldassare Galuppi (1706 – 1785)
Sonata in C No. 57 (bew. L. ‘t Hart); Allegro; Andantino; Presto
5. J. J. Walther (1650 – 1717)
Sonata X – Imitatione del Cuccu (bew. A. Abbenes)
6. G.A. Rossini (1792-1868)
Guillaume Tell – Potpourri (bew. J. Callaerts/G. D’hollander)

11 september

Aanstaande zondag: Morricone-medley op Tilburgse beiaard

Aanstaande zondag, op 15 september, brengt Wim Van den Broeck, vaste beiaardier in de Belgische plaats Genk, onder meer werk van de bekende Italiaanse componisten Giuseppe Scarlatti en Ennio Morricone op de Tilburgse klokken. Scarlatti was behalve componist ook klavecinist en organist. Hij werd vooral bekend door zijn sonates voor klavier, die door hun stijl en technische eisen een belangrijke invloed hebben gehad op de Spaanse en Engelse klaviermuziek. Ennio Morricone kent het grote publiek vooral van zijn indrukwekkende film- en tv-scores, zoals de muziek voor Once Upon a Time in the West, Once Upon a Time in America en Inglourious Basterds. Van het werk van Morricone zal Wim Van den Broeck de medley Moments for Morricone ten gehore brengen in samenspel met zijn dochter Elien.

Het programma van het concert in de reeks September-concerten ziet er als volgt uit:

1. Offertoire La St. Louis – M. Corrette (1707-1795)
2. Concerto grosso 3 – A. Scarlatti (1660-1725)
Allegro; Largo; Allegro; Largo; Allegro
3. Ritornella – F. Devreese (1929)
4. Moments for Morricone – E. Morricone (1928)
Beiaard vierhandig, samen met Elien Van den Broeck
5. Sonate VII – J. B. Loeillet van Gent (1688-1720)
Largo; Allegro; Largo affetuoso; Giga allegro
6. Improvisatie over “Hertog Jan van Brabant”
Thema; Maestoso; Fuga; Scherzo; Finale

2 september

Binnenkort: eerste van vier septemberconcerten

Komende maand klinken de klokken van de Tilburgse beiaard weer, gekleurd door het melancholisch blauw van de septemberlucht. In totaal staan er vier concerten gedurende de maand gepland. De aftrap wordt verricht op zondag 1 september door stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven. Zijn speellijst ziet er als volgt uit:

1. Improvisatie over “September Song” – Kurt Weill (1900 – 1950)
2. Sonata in Bes (Preussische Sonaten, 1742) – Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
– Vivace
– Adagio
– Allegro assai
3. Hommage aan Michel Legrand (1932-2019) – Improvisatie over zijn bekenste thema’s
4. Fantasie Euryanthe – Carl Maria von Weber (1786-1826)
“Compositien voor het klokkenspel 1861 – Utrecht”
5. Regrets (Boston Waltz) – Johan Fr. Pala (1892 – 1972)
6. Intermezzo (1929) – Jef van Hoof (1886 – 1959)
7. Oh Cara Armonica – Introductie, thema & variaties – Fernando Sor (1778 – 1839)
(Il Flauto Magico – W.A. Mozart)
8. Improvisatie over bekende jazz standards:
If I Were A Bell, Someday My Prince Will Come, Ain’t Misbehaving

20 augustus

Janno Den Engelsman bespeelt Tilburgse beiaard tijdens opening cultureel seizoen

Op zaterdag 7 en zondag 8 september 2019 staat het hele centrum van Tilburg weer bol van de optredens en concerten gedurende De Opening, de feestelijke start van het nieuwe culturele seizoen 2019-2020 in Tilburg.

Het is niet alleen een voorproefje van wat het nieuwe seizoen gaat brengen, maar ook een mooie presentatie van de Tilburgse podiumkunsten van nu. Wat de Tilburgse beiaard betreft, is het gastbeiaardier Janno Den Engelsman die op zondag 8 september de klokken van de beiaard bespeelt in het tweede van in totaal vier concerten (getiteld: de September Songs).

Janno speelt sonates van Bach en Haydn die de kleine, heldere klokken alle recht aan doen en enkele karakterstukjes van de Franse klassieke componist Claude Balbastre, waaronder een heuse ‘Cannonade’. Daarnaast kiest hij resoluut voor de populaire muziek: van de evergreens uit ‘The Sound of Music’ tot nummers van David Poltrock (lid van de rockband De Mens) en Coldplay. Met de zuiderse lichtheid van Albeniz’ Prelude laat hij de laatste klokkenklanken in de septemberlucht oplossen.

Lees hier het hele bericht

11 augustus

Interview met componiste Nicoline Soeter

Haar composities worden omschreven als gevarieerd, sympathiek en bijzonder fantasierijk in klank. Lof krijgt ze vooral voor haar inventieve klanklandschappen. Composities gaan ook regelmatig vergezeld van filosofische teksten die ze zelf bedenkt. Uitvoeringen van haar werk vonden verder op opmerkelijke locaties plaats. Een compositie voor bij een videoinstallatie over ondergronds mijnwater, gemaakt door beeldend kunstenares Alien Oosting, was bijvoorbeeld te horen in een Zuidlimburgse fietsenkelder. In de compositie waren onder meer rollende stenen, stromend water, stemgeluiden en het geluid van stoom te horen, deels bewerkt door elektronica. Dat alles kwam uit maar liefst zes luidsprekers tegelijk.

Componiste Nicoline Soeter, van wie in de maand augustus korte uurstukken op de Tilburgse beiaard zijn te horen, is niet alleen een opvallende bedenker van inventieve klankwerelden. Naam maakte ze ook met VONK, een ensemble waarvan de muziek beïnvloed wordt door hedendaags gecomponeerde muziek en avant-garde pop.

Lees hier het hele interview met Nicoline Soeter

9 augustus

Softwarefout doet beiaardautomaat zwijgen

Doet ie het of doet ie het niet? De klanken in het centrum van Tilburg klinken toch een stuk minder aangenaam zonder beiaard. Of beter gezegd: zonder beiaardautomaat.

Afgelopen week werd er in Tilburg ook een aantal bezorgde telefoontjes uitgewisseld. Was de beiaardautomaat nog in orde of was hij knock-out gegaan door het extreem warme weer? Na een telefoontje met de klokkenfirma Eijsbouts uit Asten, werd de automaat grondig nagekeken, maar helaas zonder positief resultaat. De Stichting Vrienden van de Tilburgse beiaard hoefde zich desondanks geen zorgen te maken en kreeg de belofte dat het probleem nog in de vakantieperiode zou worden opgelost.

Begin augustus stonden de uurslagen van componiste Nicoline Soeter geprogrammeerd. Maar de playlist van Soeter bleek niet op de voorgeprogrammeerde tijden te kunnen worden afgespeeld door het mysterieuze zwijgen van de beiaardautomaat.

Het verlossende woord kwam afgelopen maandag van  Ernst Bonis, algemeen bestuurslid en de technische man van de Stichting Vrienden van de Tilburgse beiaard. Het speelwerk werkte eindelijk weer als vanouds. Sinds afgelopen maandagmiddag is de automaat ook weer op vaste tijden te horen. In een mail liet Bonis verder weten nog eens goed uit te zullen zoeken wat de oorzaak was van het hele probleem. “Het is zeer waarschijnlijk een softwarefout geweest. Na 12 augustus, als het verlof voorbij is, hoop ik echter erachter te komen wat nou precies het euvel was”, schreef hij in een mail.

15 juli

Brief uit Amerika

Beste vrienden,

Heerlijk om in een zonovergoten Pittsburgh wakker te worden na een intense week van beiaardconcerten. Vijf concerten op rij in het noord-westen van de staat New York en in Pennsylvania. Zoals vaak voorkomt in de USA waren vier van de vijf beiaarden te vinden op prachtige campussen van universiteiten. In Rochester NY hingen de klokken van het Hopeman Carillon hoog in de koepel van een prachtige bibliotheek op de campus van Rochester University, waarmee de befaamde Eastman School of Music verbonden is.

Het is altijd even wennen aan het ‘Amerikaanse klavier’ waarvan de afmetingen nogal afwijken van onze Europese standaard. Maar verder was het heerlijk spelen op dit lichte instrument.

Lees hier de hele brief die stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven stuurde vanuit de VS

6 juli

– Ze heeft de beiaard niet in een persoonlijke ‘top 3’ van favoriete instrumenten staan, maar kan wel enorm genieten van de beiaardnoten die dagelijks over Tilburg worden uitgestrooid.

“De beiaard van de Heikese kerk vind ik heel erg mooi en zuiver. Ik hou ook veel van beiaards met hele zware klanken, zoals die in het Belgische Mol. Ik ben in de loop der jaren ook veel bewuster gaan luisteren naar beiaards”, zegt Annemiek Reynders (1943).

Als lid van de beiaardcommissie en mede-oprichter van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard, praat Annemiek graag over het carillon, waaraan ze allerlei bijzondere persoonlijke herinneringen heeft, zoals die aan het moment waarop ze thuis in de tuin zat en voor het eerst de beiaard van de Heikese kerk hoorde spelen, terwijl binnen haar huis werd verbouwd.

Lees hier het interview met Annemiek Reynders

23 juni

– Op zondag 30 juni vieren we de 53ste verjaardag van de Tilburgse beiaard. Van harte nodigen wij u uit om dit mee te vieren. Het programma ziet er als volgt uit:

– Van 13.30 tot 14.00 uur speelt Carl Van Eyndhoven, stadsbeiaardier van Tilburg en Mol (B), een concert. Klik hier voor een overzicht van alle werken die ten gehore zullen worden gebracht.
– Tussen 14.15 en 15.00 uur wordt uitleg gegeven over de concertreeks ”September Songs”.
– Gasten krijgen tevens uitleg over de (nieuwe) beiaardautomaat met zijn mogelijkheden.
– Aansluitend zal de overhandiging plaatsvinden van de eerste CD die gemaakt is van opnames tijdens het concert “Van Beiaard tot Speeldoos” (op 6 oktober 2018 in De Refter) aan Raf de Keninck, directeur van AMPA.

Het concert is te beluisteren in de Muzentuin, daar zal het programma worden uitgedeeld. Daarna gaan we naar Anvers, waar de rest van het programma plaatsvindt. Hier drinken we ook een borrel tot circa 16.00 uur.

De CD is niet te koop, maar indien u Vriend bent (of wordt!) en jaarlijks minimaal €15,00 overmaakt op banknummer: NL 71 RABO 0309 8905 94, t.n.v. Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard, ontvangt u de CD. 

20 juni

– De Tilburgse beiaard mocht onlangs een aparte bezoekster verwelkomen hoog in de toren van de Heikese kerk.

Niemand minder dan de 10-jarige Tilburgse scholiere Astrid Lennarts bracht samen met haar moeder een bliksembezoek aan het Tilburgs carillon. Dat alles met een speciale reden: “Op school zijn een aantal commissies waar kinderen lid van zijn”, vertelt Astrid. “Zelf zit ik in de kunstcommissie. Daarin mogen leerlingen zelf bedenken wat we aan de klas willen laten zien. Als de hele commissie het daar dan mee eens is, kun je gaan organiseren. De commissie koos voor de Tilburgse beiaard. Daarom kom ik nu alvast langs om een kijkje te nemen.”

->> Lees hier meer over het bezoek van Astrid.

18 juni

Op sociale media als Facebook en Instagram is hij te zien op een flink aantal filmpjes en foto’s, omringd door vrienden, optredend als solist of in groepsverband samen met andere muzikanten.

Op het ene kiekje speelt hij gitaar, op het andere kiekje zit hij geconcentreerd achter het elektronisch keyboard. Tussen de vele kiekjes zitten verschillende opnames die niet alleen de ernst maar ook het plezier op de gezichten laten zien. Amin Ebrahimi (22) werd geboren in Mashhad, de op één na grootste stad van Iran in het noordoosten van het land met een bevolking van ongeveer 2,8 miljoen inwoners en tevens de geboortestad van mensen als de Iraanse ayatollah Ali Khamenei en Ehsan Jami, Hollands beroemdste ex-moslim wiens ouders in 1996 naar Nederland vluchtten. Hoe Amin naar Nederland kwam, blijkt een tamelijk eenvoudig verhaal te zijn. Na een avondje surfen op internet vond hij in Tilburg de opleiding die perfect bij hem paste en waar hij zich nog kon inschrijven als student Compositie.

->> Klik hier voor het hele interview met Amin Ebrahimi.

2 juni

– In de maand juni is weer vrij werk van een Tilburgse componist te horen via de Tilburgse beiaardautomaat.

Deze keer is het weer de beurt aan Fons Mommers, die twee fijne stukken schreef getiteld RESERVED 1 en RESERVED 2. De inspiratie voor eerste werkje, RESERVED 1, kreeg Mommers naar aanleiding van een kort citaat uit een koraal van Maarten Luther, de Duitse protestant, theoloog en reformator.
In de 16e eeuw werd het begrip koraal in de Lutherse kerk gebruikt voor de eenstemmige zang door de gehele kerkgemeenschap. Hiermee werd koraal feitelijk een synoniem voor kerklied. “Een koraal is een protestants gemeentelied dat in die tijd uit volle borst door iedereen werd meegezongen”, zegt Mommers naar aanleiding van zijn compositie.

->> Lees hier meer over Mommers’ composities.

21 mei

– De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard heeft voor komende maanden weer een aantal concerten gepland. Behalve de stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven zullen ook andere beiaardiers acte de presence geven. Op de agenda staan onder meer:

– Zondag 30 juni om 13:30 uur: Carl Van Eyndhoven (een concert naar aanleiding van “Dies Natalis” van de Tilburgse beiaard; zie voor het programma hier!)
– Zondag 1 september om 15.00 uur: Carl Van Eyndhoven
– Zondag 8 september om 15.00 uur: Janno Den Engelsman
– Zondag 15 september om 15.00 uur: Wim en Elien Van den Broeck
– Zondag 22 september om 15.00 uur: Malgosia Fiebig

16 mei

– “Lieve vriendjes uit Tilburg, deze maand zal de beiaard van de Heikese Kerk, die tegenover de FHK, nieuwe melodietjes van mijn hand ten gehore brengen, en dat wel vier keer per uur, elke dag”, schrijft componiste en pianiste Eveline Vervliet (1997) trots op haar Facebookpagina.

De jonge Belgische musicus in opleiding kreeg van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard de leuke klus om korte uurstukken te schrijven voor de Tilburgse beiaardautomaat. Iets wat ze met veel enthousiasme deed. Als introductie van deze talentvolle Belgische lezen we het beste haar bio op haar persoonlijke website. Als kind nam Eveline viool- en pianolessen op haar plaatselijke muziekschool, zo schrijft ze in haar bio. Aan het einde van de middelbare school besloot ze te doen waar ze al een tijdje van droomde: een professionele pianiste worden. Zo besloot ze na een jaar ‘Kunsthumaniora’ in Antwerpen te hebben gestudeerd over te stappen naar een bachelorstudie aan de Academie voor Muziek en Podiumkunsten in Tilburg, alwaar ze begeleid zou worden door pianodocent Nicolas Callot.
Voor haar opleiding zit ze inmiddels in haar derde bachelor voor piano en tweede bachelor voor compositie. “Door de jaren heb ik verschillende masterclasses gevolgd en deelgenomen aan enkele wedstrijden”, zegt Eveline. “Als musicus ligt mijn focus vooral op de uitvoering van moderne en nieuwe muziek, als pianiste en – in bredere zin – als performer.”

->>Lees hier het hele interview met Eveline Vervliet.

15 mei

In de maand mei is in de toren van de Heikese Kerk vrij werk te horen van een oude bekende: de Tilburger Fons Mommers (1947).

Belangstellenden hoeven echter niet de stad in om het bijna drie minuten durende werk van Mommers rond het hele uur te horen. Een filmpje van de muziek staat hier ook online! Lezers van deze site lazen al eerder over Mommers’ werk genaamd WRAP. Ook de compositie die nu te horen is, draagt dezelfde titel. De componist zelf omschrijft zijn muziek als ‘een pannenkoekje’ voor de beiaardautomaat. “De muziek omvat, net als het pannenkoekje, verschillende ingrediënten, maar smaakt toch als één geheel. Het waarderen van de kwaliteit van een muziekstuk lijkt veel op ‘proeven’ van wat je eet of drinkt”, licht de componist toe. “Daarom is het belangrijk al je zintuigen goed af te stellen, zonder al te veel vooringenomenheid. Dat geldt niet alleen voor de maker, maar juist ook voor de luisteraar.”

Maar hoe schrijf je nu het beste een stukje voor de ‘afspeelmachine’, zoals Mommers de beiaardautomaat noemt? Die vraag blijft volgens de componist voortdurend een grote rol spelen. “Hoe kan ik muziek maken die de mogelijkheden van de machine optimaal benut, terwijl het toch alleen maar gaat om het maken van mooie, levendige ‘menselijke’ muziek? Voor andere componisten kan dit overigens weer anders liggen.”

Feit is dat de compositie allerlei klanken en ritmes laat horen, maar dat deze net als de eerdere compositie bestaat uit een bewerking van elementen uit de volksmuziek, geordend volgens een dynamiek van toenemende spanning. Wat luisteraars niet horen is overigens dat de eerste vijf seconden van de compositie ontbreken in het filmpje door een probleem tijdens de opname. Mommers zit daar echter helemaal niet mee in zijn maag. “Nee hoor, ik vind het niet erg dat er kort stukje van het intro ontbreekt!” aldus de Tilburgse componist.

2 mei

Komende zaterdag, op 4 mei, de dag waarop we in het hele land alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdenken, zal in het centrum van Tilburg ook de Tilburgse beiaard te horen zijn. Het concert dat door stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven gegeven zal worden, zal te beluisteren zijn van 18:00 tot 18:50 uur. Bijna een uur lang dus! Op het programma staan onder meer werken van Matthias Vanden Gheyn, Antonin Dvorak, Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel. Het concert zal worden afgesloten met het spelen van werk van Frederik de Grote, koning van Pruisen. Weten welke nummers er precies gespeeld gaan worden? Een compleet overzicht kunt u hier vinden!

20 april

Wie zijn website bezoekt, kan lang dwalen door een rijk en interessant verleden als componist en muzikant, maar ook van alles vinden over recente projecten.

De in 1959 in Tilburg geboren Jacq Palinckx is al sinds 1981 actief in de muziek. In zijn ‘bio’ staat een overzicht van meer dan vijftien muziekgroepen waarin hij actief was en ruim tien festivals in binnen- en buitenland waarop hij acte de presence gaf.

Belangrijke groepen waarbij hij als muzikant bij betrokken was, waren onder meer Palinckx, het Guus Janssen septet, het Maarten Altena Ensemble, het Beukorkest en de formatie Big Bamboozle. Hij was verder de vaste componist van theatergroep Drieons (1989-2009), was (mede-)regisseur van verschillende theatervoorstellingen, ontpopte zich als documentairemaker en maakte geluidsinstallaties en geluidssculpturen voor tentoonstellingen. Tussendoor schreef hij ook muziek voor gezelschappen als het Mondriaankwartet, het Aquarius-ensemble en de David Kweksilber Big Band.

Bijzonder was verder het Maximal Music!-project, waarvoor hij ultrakorte composities maakte voor verschillende muzikanten en ensembles. Korte composities van Palinckx zijn deze maand ook te horen via de Tilburgse beiaardautomaat. Reden om de componist op deze site eens uitgebreid aan de tand te voelen.

19 april

Hij studeerde aan de conservatoria van Utrecht, Tilburg en Den Haag en had als docenten onder anderen Anthony Fiumara, Mayke Nas, Martijn Padding en Jacob ter Veldhuis.

Naast het schrijven van composities maakt hij popmuziek, speelt hij in een band en organiseert hij educatieve muzikale projecten op scholen. Hij deed verder mee aan verschillende bijzondere projecten, waaronder de dansvoorstelling INSOMNIA van Muha Nad Rasheed. Voor dit project schreef hij niet alleen de muziek, hij danste ook zelf mee in de voorstelling. Hoe succesvol Remy Alexander (1991) aan de weg timmert, bewees hij vorig jaar ook met het winnen van de Tera de Marez Oyens Prijs tijdens de Gaudeamus muziekweek.

In Tilburg is deze hele maand op zaterdag en zondag vrij werk van de jonge componist te horen via de beiaardautomaat. Genoeg aanleiding voor een gesprek met hem.

Wilt u meer artikelen lezen? Ga hiervoor naar het Archief!