Nieuws

18 september

Malgosia Fiebig sluit September-concerten af

Komende zondag, op 22 september, sluit Malgosia Fiebig als laatste gastbeiaardier van Tilburg de September-concerten van dit jaar af. Fiebig geldt als een van de bekendste Nederlandse beiaardiers met als standplaatsen Utrecht en Nijmegen. Ze studeerde aan de Muziek Academie van Gdansk in Polen, alwaar zij haar Master of Music behaalde voor orgel en koordirectie. In 1999 werd ze de eerste na-oorlogse beiaardier van de St. Catharinakerk na zestig jaar stilte. Na twee jaar werd ze tevens benoemd tot beiaardier van de stadhuisbeiaard in het centrum van Gdansk. In 2004 verhuisde ze naar Nederland en behaalde een jaar later een Bachelor of Music in Carillon Performance met Arie Abbenes bij de Nederlandse Beiaardschool. Ze studeerde af als Master of Music in juni 2007.

In het concert zullen onder meer stukken te horen zijn Antonio Vivaldi en Gioachino Antonio Rossini. Van de laatste zal het bekende werk Guillaume Tell worden gespeeld. Aanvangstijdstip van het concert is ‘s middags om 15.00 uur.

Het programma ziet er als volgt uit:

1. Jacob van Eyck (C. 1590 – 1657)
Questa Dolce Sirena (bew. A. Abbenes); Amarilli Mia Bella (bew. A. Abbenes); Engels Nachtegaeltje (bew. A. Abbenes)
2. Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Concerto in b op. 3 no 10 RV 580 (bew. A. Abbenes)
Allegro; Largo – Larghetto; Allegro
3. Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Sonata violino solo representativa (bew. A. Abbenes)
Allegro; Nachtigal; CuCu; Fresch; Die Henn & Der Hann; Die Wachtel; Die Katz; Musqetir Mars; Allemande
4. Baldassare Galuppi (1706 – 1785)
Sonata in C No. 57 (bew. L. ‘t Hart); Allegro; Andantino; Presto
5. J. J. Walther (1650 – 1717)
Sonata X – Imitatione del Cuccu (bew. A. Abbenes)
6. G.A. Rossini (1792-1868)
Guillaume Tell – Potpourri (bew. J. Callaerts/G. D’hollander)

11 september

Aanstaande zondag: Morricone-medley op Tilburgse beiaard

Aanstaande zondag, op 15 september, brengt Wim Van den Broeck, vaste beiaardier in de Belgische plaats Genk, onder meer werk van de bekende Italiaanse componisten Giuseppe Scarlatti en Ennio Morricone op de Tilburgse klokken. Scarlatti was behalve componist ook klavecinist en organist. Hij werd vooral bekend door zijn sonates voor klavier, die door hun stijl en technische eisen een belangrijke invloed hebben gehad op de Spaanse en Engelse klaviermuziek. Ennio Morricone kent het grote publiek vooral van zijn indrukwekkende film- en tv-scores, zoals de muziek voor Once Upon a Time in the West, Once Upon a Time in America en Inglourious Basterds. Van het werk van Morricone zal Wim Van den Broeck de medley Moments for Morricone ten gehore brengen in samenspel met zijn dochter Elien.

Het programma van het concert in de reeks September-concerten ziet er als volgt uit:

1. Offertoire La St. Louis – M. Corrette (1707-1795)
2. Concerto grosso 3 – A. Scarlatti (1660-1725)
Allegro; Largo; Allegro; Largo; Allegro
3. Ritornella – F. Devreese (1929)
4. Moments for Morricone – E. Morricone (1928)
Beiaard vierhandig, samen met Elien Van den Broeck
5. Sonate VII – J. B. Loeillet van Gent (1688-1720)
Largo; Allegro; Largo affetuoso; Giga allegro
6. Improvisatie over “Hertog Jan van Brabant”
Thema; Maestoso; Fuga; Scherzo; Finale

2 september

Binnenkort: eerste van vier septemberconcerten

Komende maand klinken de klokken van de Tilburgse beiaard weer, gekleurd door het melancholisch blauw van de septemberlucht. In totaal staan er vier concerten gedurende de maand gepland. De aftrap wordt verricht op zondag 1 september door stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven. Zijn speellijst ziet er als volgt uit:

1. Improvisatie over “September Song” – Kurt Weill (1900 – 1950)
2. Sonata in Bes (Preussische Sonaten, 1742) – Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
– Vivace
– Adagio
– Allegro assai
3. Hommage aan Michel Legrand (1932-2019) – Improvisatie over zijn bekenste thema’s
4. Fantasie Euryanthe – Carl Maria von Weber (1786-1826)
“Compositien voor het klokkenspel 1861 – Utrecht”
5. Regrets (Boston Waltz) – Johan Fr. Pala (1892 – 1972)
6. Intermezzo (1929) – Jef van Hoof (1886 – 1959)
7. Oh Cara Armonica – Introductie, thema & variaties – Fernando Sor (1778 – 1839)
(Il Flauto Magico – W.A. Mozart)
8. Improvisatie over bekende jazz standards:
If I Were A Bell, Someday My Prince Will Come, Ain’t Misbehaving

20 augustus

Janno Den Engelsman bespeelt Tilburgse beiaard tijdens opening cultureel seizoen

Op zaterdag 7 en zondag 8 september 2019 staat het hele centrum van Tilburg weer bol van de optredens en concerten gedurende De Opening, de feestelijke start van het nieuwe culturele seizoen 2019-2020 in Tilburg.

Het is niet alleen een voorproefje van wat het nieuwe seizoen gaat brengen, maar ook een mooie presentatie van de Tilburgse podiumkunsten van nu. Wat de Tilburgse beiaard betreft, is het gastbeiaardier Janno Den Engelsman die op zondag 8 september de klokken van de beiaard bespeelt in het tweede van in totaal vier concerten (getiteld: de September Songs).

Janno speelt sonates van Bach en Haydn die de kleine, heldere klokken alle recht aan doen en enkele karakterstukjes van de Franse klassieke componist Claude Balbastre, waaronder een heuse ‘Cannonade’. Daarnaast kiest hij resoluut voor de populaire muziek: van de evergreens uit ‘The Sound of Music’ tot nummers van David Poltrock (lid van de rockband De Mens) en Coldplay. Met de zuiderse lichtheid van Albeniz’ Prelude laat hij de laatste klokkenklanken in de septemberlucht oplossen.

Lees hier het hele bericht

11 augustus

Interview met componiste Nicoline Soeter

Haar composities worden omschreven als gevarieerd, sympathiek en bijzonder fantasierijk in klank. Lof krijgt ze vooral voor haar inventieve klanklandschappen. Composities gaan ook regelmatig vergezeld van filosofische teksten die ze zelf bedenkt. Uitvoeringen van haar werk vonden verder op opmerkelijke locaties plaats. Een compositie voor bij een videoinstallatie over ondergronds mijnwater, gemaakt door beeldend kunstenares Alien Oosting, was bijvoorbeeld te horen in een Zuidlimburgse fietsenkelder. In de compositie waren onder meer rollende stenen, stromend water, stemgeluiden en het geluid van stoom te horen, deels bewerkt door elektronica. Dat alles kwam uit maar liefst zes luidsprekers tegelijk.

Componiste Nicoline Soeter, van wie in de maand augustus korte uurstukken op de Tilburgse beiaard zijn te horen, is niet alleen een opvallende bedenker van inventieve klankwerelden. Naam maakte ze ook met VONK, een ensemble waarvan de muziek beïnvloed wordt door hedendaags gecomponeerde muziek en avant-garde pop.

Lees hier het hele interview met Nicoline Soeter

9 augustus

Softwarefout doet beiaardautomaat zwijgen

Doet ie het of doet ie het niet? De klanken in het centrum van Tilburg klinken toch een stuk minder aangenaam zonder beiaard. Of beter gezegd: zonder beiaardautomaat.

Afgelopen week werd er in Tilburg ook een aantal bezorgde telefoontjes uitgewisseld. Was de beiaardautomaat nog in orde of was hij knock-out gegaan door het extreem warme weer? Na een telefoontje met de klokkenfirma Eijsbouts uit Asten, werd de automaat grondig nagekeken, maar helaas zonder positief resultaat. De Stichting Vrienden van de Tilburgse beiaard hoefde zich desondanks geen zorgen te maken en kreeg de belofte dat het probleem nog in de vakantieperiode zou worden opgelost.

Begin augustus stonden de uurslagen van componiste Nicoline Soeter geprogrammeerd. Maar de playlist van Soeter bleek niet op de voorgeprogrammeerde tijden te kunnen worden afgespeeld door het mysterieuze zwijgen van de beiaardautomaat.

Het verlossende woord kwam afgelopen maandag van  Ernst Bonis, algemeen bestuurslid en de technische man van de Stichting Vrienden van de Tilburgse beiaard. Het speelwerk werkte eindelijk weer als vanouds. Sinds afgelopen maandagmiddag is de automaat ook weer op vaste tijden te horen. In een mail liet Bonis verder weten nog eens goed uit te zullen zoeken wat de oorzaak was van het hele probleem. “Het is zeer waarschijnlijk een softwarefout geweest. Na 12 augustus, als het verlof voorbij is, hoop ik echter erachter te komen wat nou precies het euvel was”, schreef hij in een mail.

15 juli

Brief uit Amerika

Beste vrienden,

Heerlijk om in een zonovergoten Pittsburgh wakker te worden na een intense week van beiaardconcerten. Vijf concerten op rij in het noord-westen van de staat New York en in Pennsylvania. Zoals vaak voorkomt in de USA waren vier van de vijf beiaarden te vinden op prachtige campussen van universiteiten. In Rochester NY hingen de klokken van het Hopeman Carillon hoog in de koepel van een prachtige bibliotheek op de campus van Rochester University, waarmee de befaamde Eastman School of Music verbonden is.

Het is altijd even wennen aan het ‘Amerikaanse klavier’ waarvan de afmetingen nogal afwijken van onze Europese standaard. Maar verder was het heerlijk spelen op dit lichte instrument.

Lees hier de hele brief die stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven stuurde vanuit de VS

6 juli

– Ze heeft de beiaard niet in een persoonlijke ‘top 3’ van favoriete instrumenten staan, maar kan wel enorm genieten van de beiaardnoten die dagelijks over Tilburg worden uitgestrooid.

“De beiaard van de Heikese kerk vind ik heel erg mooi en zuiver. Ik hou ook veel van beiaards met hele zware klanken, zoals die in het Belgische Mol. Ik ben in de loop der jaren ook veel bewuster gaan luisteren naar beiaards”, zegt Annemiek Reynders (1943).

Als lid van de beiaardcommissie en mede-oprichter van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard, praat Annemiek graag over het carillon, waaraan ze allerlei bijzondere persoonlijke herinneringen heeft, zoals die aan het moment waarop ze thuis in de tuin zat en voor het eerst de beiaard van de Heikese kerk hoorde spelen, terwijl binnen haar huis werd verbouwd.

Lees hier het interview met Annemiek Reynders

23 juni

– Op zondag 30 juni vieren we de 53ste verjaardag van de Tilburgse beiaard. Van harte nodigen wij u uit om dit mee te vieren. Het programma ziet er als volgt uit:

– Van 13.30 tot 14.00 uur speelt Carl Van Eyndhoven, stadsbeiaardier van Tilburg en Mol (B), een concert. Klik hier voor een overzicht van alle werken die ten gehore zullen worden gebracht.
– Tussen 14.15 en 15.00 uur wordt uitleg gegeven over de concertreeks ”September Songs”.
– Gasten krijgen tevens uitleg over de (nieuwe) beiaardautomaat met zijn mogelijkheden.
– Aansluitend zal de overhandiging plaatsvinden van de eerste CD die gemaakt is van opnames tijdens het concert “Van Beiaard tot Speeldoos” (op 6 oktober 2018 in De Refter) aan Raf de Keninck, directeur van AMPA.

Het concert is te beluisteren in de Muzentuin, daar zal het programma worden uitgedeeld. Daarna gaan we naar Anvers, waar de rest van het programma plaatsvindt. Hier drinken we ook een borrel tot circa 16.00 uur.

De CD is niet te koop, maar indien u Vriend bent (of wordt!) en jaarlijks minimaal €15,00 overmaakt op banknummer: NL 71 RABO 0309 8905 94, t.n.v. Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard, ontvangt u de CD. 

20 juni

– De Tilburgse beiaard mocht onlangs een aparte bezoekster verwelkomen hoog in de toren van de Heikese kerk.

Niemand minder dan de 10-jarige Tilburgse scholiere Astrid Lennarts bracht samen met haar moeder een bliksembezoek aan het Tilburgs carillon. Dat alles met een speciale reden: “Op school zijn een aantal commissies waar kinderen lid van zijn”, vertelt Astrid. “Zelf zit ik in de kunstcommissie. Daarin mogen leerlingen zelf bedenken wat we aan de klas willen laten zien. Als de hele commissie het daar dan mee eens is, kun je gaan organiseren. De commissie koos voor de Tilburgse beiaard. Daarom kom ik nu alvast langs om een kijkje te nemen.”

->> Lees hier meer over het bezoek van Astrid.

18 juni

Op sociale media als Facebook en Instagram is hij te zien op een flink aantal filmpjes en foto’s, omringd door vrienden, optredend als solist of in groepsverband samen met andere muzikanten.

Op het ene kiekje speelt hij gitaar, op het andere kiekje zit hij geconcentreerd achter het elektronisch keyboard. Tussen de vele kiekjes zitten verschillende opnames die niet alleen de ernst maar ook het plezier op de gezichten laten zien. Amin Ebrahimi (22) werd geboren in Mashhad, de op één na grootste stad van Iran in het noordoosten van het land met een bevolking van ongeveer 2,8 miljoen inwoners en tevens de geboortestad van mensen als de Iraanse ayatollah Ali Khamenei en Ehsan Jami, Hollands beroemdste ex-moslim wiens ouders in 1996 naar Nederland vluchtten. Hoe Amin naar Nederland kwam, blijkt een tamelijk eenvoudig verhaal te zijn. Na een avondje surfen op internet vond hij in Tilburg de opleiding die perfect bij hem paste en waar hij zich nog kon inschrijven als student Compositie.

->> Klik hier voor het hele interview met Amin Ebrahimi.

2 juni

– In de maand juni is weer vrij werk van een Tilburgse componist te horen via de Tilburgse beiaardautomaat.

Deze keer is het weer de beurt aan Fons Mommers, die twee fijne stukken schreef getiteld RESERVED 1 en RESERVED 2. De inspiratie voor eerste werkje, RESERVED 1, kreeg Mommers naar aanleiding van een kort citaat uit een koraal van Maarten Luther, de Duitse protestant, theoloog en reformator.
In de 16e eeuw werd het begrip koraal in de Lutherse kerk gebruikt voor de eenstemmige zang door de gehele kerkgemeenschap. Hiermee werd koraal feitelijk een synoniem voor kerklied. “Een koraal is een protestants gemeentelied dat in die tijd uit volle borst door iedereen werd meegezongen”, zegt Mommers naar aanleiding van zijn compositie.

->> Lees hier meer over Mommers’ composities.

21 mei

– De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard heeft voor komende maanden weer een aantal concerten gepland. Behalve de stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven zullen ook andere beiaardiers acte de presence geven. Op de agenda staan onder meer:

– Zondag 30 juni om 13:30 uur: Carl Van Eyndhoven (een concert naar aanleiding van “Dies Natalis” van de Tilburgse beiaard; zie voor het programma hier!)
– Zondag 1 september om 15.00 uur: Carl Van Eyndhoven
– Zondag 8 september om 15.00 uur: Janno Den Engelsman
– Zondag 15 september om 15.00 uur: Wim en Elien Van den Broeck
– Zondag 22 september om 15.00 uur: Malgosia Fiebig

16 mei

– “Lieve vriendjes uit Tilburg, deze maand zal de beiaard van de Heikese Kerk, die tegenover de FHK, nieuwe melodietjes van mijn hand ten gehore brengen, en dat wel vier keer per uur, elke dag”, schrijft componiste en pianiste Eveline Vervliet (1997) trots op haar Facebookpagina.

De jonge Belgische musicus in opleiding kreeg van de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard de leuke klus om korte uurstukken te schrijven voor de Tilburgse beiaardautomaat. Iets wat ze met veel enthousiasme deed. Als introductie van deze talentvolle Belgische lezen we het beste haar bio op haar persoonlijke website. Als kind nam Eveline viool- en pianolessen op haar plaatselijke muziekschool, zo schrijft ze in haar bio. Aan het einde van de middelbare school besloot ze te doen waar ze al een tijdje van droomde: een professionele pianiste worden. Zo besloot ze na een jaar ‘Kunsthumaniora’ in Antwerpen te hebben gestudeerd over te stappen naar een bachelorstudie aan de Academie voor Muziek en Podiumkunsten in Tilburg, alwaar ze begeleid zou worden door pianodocent Nicolas Callot.
Voor haar opleiding zit ze inmiddels in haar derde bachelor voor piano en tweede bachelor voor compositie. “Door de jaren heb ik verschillende masterclasses gevolgd en deelgenomen aan enkele wedstrijden”, zegt Eveline. “Als musicus ligt mijn focus vooral op de uitvoering van moderne en nieuwe muziek, als pianiste en – in bredere zin – als performer.”

->>Lees hier het hele interview met Eveline Vervliet.

15 mei

In de maand mei is in de toren van de Heikese Kerk vrij werk te horen van een oude bekende: de Tilburger Fons Mommers (1947).

Belangstellenden hoeven echter niet de stad in om het bijna drie minuten durende werk van Mommers rond het hele uur te horen. Een filmpje van de muziek staat hier ook online! Lezers van deze site lazen al eerder over Mommers’ werk genaamd WRAP. Ook de compositie die nu te horen is, draagt dezelfde titel. De componist zelf omschrijft zijn muziek als ‘een pannenkoekje’ voor de beiaardautomaat. “De muziek omvat, net als het pannenkoekje, verschillende ingrediënten, maar smaakt toch als één geheel. Het waarderen van de kwaliteit van een muziekstuk lijkt veel op ‘proeven’ van wat je eet of drinkt”, licht de componist toe. “Daarom is het belangrijk al je zintuigen goed af te stellen, zonder al te veel vooringenomenheid. Dat geldt niet alleen voor de maker, maar juist ook voor de luisteraar.”

Maar hoe schrijf je nu het beste een stukje voor de ‘afspeelmachine’, zoals Mommers de beiaardautomaat noemt? Die vraag blijft volgens de componist voortdurend een grote rol spelen. “Hoe kan ik muziek maken die de mogelijkheden van de machine optimaal benut, terwijl het toch alleen maar gaat om het maken van mooie, levendige ‘menselijke’ muziek? Voor andere componisten kan dit overigens weer anders liggen.”

Feit is dat de compositie allerlei klanken en ritmes laat horen, maar dat deze net als de eerdere compositie bestaat uit een bewerking van elementen uit de volksmuziek, geordend volgens een dynamiek van toenemende spanning. Wat luisteraars niet horen is overigens dat de eerste vijf seconden van de compositie ontbreken in het filmpje door een probleem tijdens de opname. Mommers zit daar echter helemaal niet mee in zijn maag. “Nee hoor, ik vind het niet erg dat er kort stukje van het intro ontbreekt!” aldus de Tilburgse componist.

2 mei

Komende zaterdag, op 4 mei, de dag waarop we in het hele land alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdenken, zal in het centrum van Tilburg ook de Tilburgse beiaard te horen zijn. Het concert dat door stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven gegeven zal worden, zal te beluisteren zijn van 18:00 tot 18:50 uur. Bijna een uur lang dus! Op het programma staan onder meer werken van Matthias Vanden Gheyn, Antonin Dvorak, Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel. Het concert zal worden afgesloten met het spelen van werk van Frederik de Grote, koning van Pruisen. Weten welke nummers er precies gespeeld gaan worden? Een compleet overzicht kunt u hier vinden!

20 april

Wie zijn website bezoekt, kan lang dwalen door een rijk en interessant verleden als componist en muzikant, maar ook van alles vinden over recente projecten.

De in 1959 in Tilburg geboren Jacq Palinckx is al sinds 1981 actief in de muziek. In zijn ‘bio’ staat een overzicht van meer dan vijftien muziekgroepen waarin hij actief was en ruim tien festivals in binnen- en buitenland waarop hij acte de presence gaf.

Belangrijke groepen waarbij hij als muzikant bij betrokken was, waren onder meer Palinckx, het Guus Janssen septet, het Maarten Altena Ensemble, het Beukorkest en de formatie Big Bamboozle. Hij was verder de vaste componist van theatergroep Drieons (1989-2009), was (mede-)regisseur van verschillende theatervoorstellingen, ontpopte zich als documentairemaker en maakte geluidsinstallaties en geluidssculpturen voor tentoonstellingen. Tussendoor schreef hij ook muziek voor gezelschappen als het Mondriaankwartet, het Aquarius-ensemble en de David Kweksilber Big Band.

Bijzonder was verder het Maximal Music!-project, waarvoor hij ultrakorte composities maakte voor verschillende muzikanten en ensembles. Korte composities van Palinckx zijn deze maand ook te horen via de Tilburgse beiaardautomaat. Reden om de componist op deze site eens uitgebreid aan de tand te voelen.

19 april

Hij studeerde aan de conservatoria van Utrecht, Tilburg en Den Haag en had als docenten onder anderen Anthony Fiumara, Mayke Nas, Martijn Padding en Jacob ter Veldhuis.

Naast het schrijven van composities maakt hij popmuziek, speelt hij in een band en organiseert hij educatieve muzikale projecten op scholen. Hij deed verder mee aan verschillende bijzondere projecten, waaronder de dansvoorstelling INSOMNIA van Muha Nad Rasheed. Voor dit project schreef hij niet alleen de muziek, hij danste ook zelf mee in de voorstelling. Hoe succesvol Remy Alexander (1991) aan de weg timmert, bewees hij vorig jaar ook met het winnen van de Tera de Marez Oyens Prijs tijdens de Gaudeamus muziekweek.

In Tilburg is deze hele maand op zaterdag en zondag vrij werk van de jonge componist te horen via de beiaardautomaat. Genoeg aanleiding voor een gesprek met hem.

Wilt u meer artikelen lezen? Ga hiervoor naar het Archief!