Nieuws

17 april

Ben je componist en woonachtig te Tilburg? Of ben je student Compositie aan het Tilburgse conservatorium? Dan is dit je kans om muziek te componeren voor de Tilburgse beiaard!

De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard is op zoek naar enthousiaste componisten die korte of langere stukken willen componeren voor het carillon. De korte stukken bestaan uit vier fragmenten: één voor het hele uur (lengte: 1 minuut), één voor het half uur (lengte: 30 seconden) en twee korte fragmenten van 10 seconden voor het eerste en tweede kwartier.

Omdat het gaat om relatief korte fragmenten dienen de composities compact, duidelijk en toegankelijk te zijn. Behalve voor korte fragmenten worden ook componisten gezocht voor langere stukken. Deze ‘vrije’ uurstukken zullen elke zaterdag en gedurende een hele maand na 13.00 uur te horen zijn en niet langer duren dan 3 tot 5 minuten. Alle composities zullen verder aan stadscomponist Anthony Fiumara worden voorgelegd. Hij beslist over eventuele geschiktheid. Werken die daadwerkelijk te horen zullen zijn, zullen ook worden beloond. Met je composities verdien je namelijk ook geld. Stadscomponist Fiumara beslist daarbij, behalve over gebleken geschiktheid, ook over het honorarium. Dus ben je componist en zie je deze uitdaging wel zitten? Reageer dan via het mailadres info@tilburgsebeiaard.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

14 april

Voor de liefhebbers: in Tilburg klinkt voortaan nog meer carillonmuziek dan anders, zo heeft de Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard besloten.

Om meer muziek via de beiaardautomaat te laten horen, speelt de automaat  voortaan zowel op zaterdag als zondag de korte uurwerken en het vrije werk van twee verschillende componisten.

11 april

Het was weer een dolle boel gister in het Tilburgse Factorium met liedjes en ander vermaak tijdens de Kènderkwèèk 2019.

Een zaal vol Tilburgse kinderen zong liedjes in Tilburgs dialect over van alles en nog wat uit onze geliefde Brabantse stad. Met daaronder ook het beiaardlied geschreven en gecomponeerd door Harry Swinkels. Op de foto zien we leerlingen van Groep 8 van OBS De Blaak die na de pauze twee liederen zongen, de Piushaove en Fèfteg klòkke (onzen beiaard), en bij het tweede lied allemaal een grote getekende klok in hun handen omhoog hielden samen met de muziek een heus papieren carillon vormend! (Foto: Johan van der Gouw)

20 maart

Als hij de Tilburgse beiaard een cijfer moet geven, dan geeft hij een dikke 11. Alvin Chung, tourmanager van een groep Amerikaanse beiaardstudenten op reis door Europa, is onder de indruk van het Tilburgse carillon.

“De klokken zijn erg delicaat en mooi”, zegt hij. “Ze klinken erg goed en melodieus. Het hele muziekinstrument, waaronder de pedalen, is ook erg eenvoudig te bedienen. Je kunt makkelijk manoeuvreren met handen en voeten. En dat maakt mijn leven als beiaardbespeler een stuk simpeler.” In een interview vertelt Chung meer over zijn ervaringen met Europese beiaards en de verschillen tussen carillons in de VS en in het verre buitenland.

->>Bekijk hier het filmpje met het interview met Chung.

12 maart

Composities die van hem te vinden zijn op YouTube zijn vaak langer dan tien minuten. Het nummer getiteld ‘Aeternae Viam: Movement in Constancy’ bijvoorbeeld duurt ruim dertien minuten.

De jonge Tilburgse componist Vlad Chlek (25) woonde in West-Siberië, maar kwam naar Tilburg om aan de nieuwe conservatoriumopleiding Academy of Music and Performing Arts zijn muziekdiploma te halen. “Ik kreeg de kans om te studeren met één van mijn favoriete componisten, Anthony Fiumara, als docent. Dankzij Anthony heb ik ook de kans gekregen om korte stukken muziek te componeren voor de Tilburgse beiaard. Met de beiaard als instrument was ik overigens helemaal niet bekend. Daar heb ik me eerst heel goed in verdiept voordat ik begon met schrijven.”

->>Lees hier het interview met Vlad Chlek.

20 februari

Het zat al enige tijd in het vat: een lied over de Tilburgse beiaard geschreven in Tilburgs dialect en speciaal gemaakt ter afsluiting van de Kènderkwèèk op 10 april.

‘Fèfteg klòkke’, zo luidt de titel van het lied dat het licht zag na wekenlang gepuzzel over de juiste tekst onder leiding van Harry Swinkels, componist en muziekdocent aan het Factorium, in samenwerking met de beiaardcommissie, de werkgroep Kènderkwèèk en het bestuur van de Stichting Tilburgse Taol. Zo zocht Swinkels uit of het geluid van de beiaard een onderdeel kon vormen van het lied en was er voor de totstandkoming van het lied uitgebreid overleg met de beiaardcommissie en stadsbeiaardier Carl Van Eyndhoven. Ook werd er lesmateriaal gemaakt om kinderen bekend te maken met de geschiedenis van de Tilburgse beiaard, de beiaard zelf en de speelmomenten van het carillon. Volgens Swinkels waren er twee versies van het lied nodig om tot een goed resultaat te komen. Het lied zelf werd inmiddels ook al ingezongen door de Tilburgse zangeres en muzikant Janneke van Heeswijk. Een videoclip van het lied is hier te zien. Ook een versie van het lied voor op de beiaard is in de maak en zal op 10 april te horen zijn. Klik verder op deze link om de tekst van het lied te kunnen lezen. Deze maand was Swinkels’ lied ook onderwerp voor een interview met de componist.

18 februari

Muzikale duizendpoot Frans Kerkhofs: “Voor de beiaard kun je geen muziek schrijven met moeilijke ritmes”

Elke zaterdag – van ‘s morgens acht uur tot ‘s avonds acht uur – is zijn werk momenteel te horen via de Tilburgse beiaardautomaat. De Stichting Vrienden van de Tilburgse Beiaard vroeg componist Frans Kerkhofs om gedurende de maand februari de ‘hele-uurs’-composities te maken. En dat deed hij maar al te graag. Zoals hij ook voor heel veel andere instrumenten graag muziek schrijft. Een kleine duik in Kerkhofs’ muzikale loopbaan levert ook allerlei interessante informatie op, zoals het feit dat hij vóór zijn 35-jarige loopbaan als muziekdocent in het voortgezet onderwijs werkzaam was in de elektrotechniek.

Lees hier het hele interview met Frans Kerkhofs.